ב- 27.1.12 נציין את יום השואה הבינלאומי. תאריך זה נבחר כי ביום הזה ב27.1.1945 מחנה ההשמדה אושוויץ שוחרר על ידי הצבא האדום.
התבוננו בסרטון אשר מתאר את הזוועות שעברו היהודים בשואה.
תוכלו להיעזר בסרטונים נוספים ובכתבות נוספות העוסקות באותו נושא.
האם, לפי דעתכם, מוצדק לקיים שני ימי זיכרון בארץ לציון השואה, או שיש לאחד את שני המועדים למועד אוניברסלי בינלאומי יחד עם כל אומות העולם?
לחצו על המילה "תגובה" כדי לכתוב את דבריכם.
הקפידו לציין את שמכם ולהיכנס עם חשבון הגוגל שלכם.
בחרו תגובה אחת של אחד מעמיתכם לכיתה והתייחסו לדבריו. (עליכם לפתוח תגובה נוספת לצורך כך,ולציין לאיזו תגובה אתם מתייחסים).
התבוננו בסרטון אשר מתאר את הזוועות שעברו היהודים בשואה.
תוכלו להיעזר בסרטונים נוספים ובכתבות נוספות העוסקות באותו נושא.
האם, לפי דעתכם, מוצדק לקיים שני ימי זיכרון בארץ לציון השואה, או שיש לאחד את שני המועדים למועד אוניברסלי בינלאומי יחד עם כל אומות העולם?
לחצו על המילה "תגובה" כדי לכתוב את דבריכם.
הקפידו לציין את שמכם ולהיכנס עם חשבון הגוגל שלכם.
בחרו תגובה אחת של אחד מעמיתכם לכיתה והתייחסו לדבריו. (עליכם לפתוח תגובה נוספת לצורך כך,ולציין לאיזו תגובה אתם מתייחסים).
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
השבמחקתגובה ל עמית ויואב.
מחקאני מסכים איתכם ואהבתי את ההמלצה שלכם לקיים עוד שיעורים בבית הספר בנוגע לנושא.
יואב ועמית היקרים!
מחקאני מסכימות עם טענתכם שיש לקיים שני מועדים נפרדים להנצחת השואה. הנימוקים שלכם היו מאוד נכונים ומשכנעים, כמו כן, אנו מקוות שבתי הספר בארץ יאמצו את המלצתכם.
מעדן וליאור מלאכי(:
עוד אחד יותר נחמד!
השבמחקיש הטוענים שיש לחבר את שני המועדים למועד אוניברסלי בינלאומי יחד עם כל אומות העולם.
לפי דעתי, יש לציין שני מועדים מכיוון שהמועד שאנחנו מציינים (המועד הלא בינלאומי) הוא מועד שלנו, מועד שאנו נזכרים באותם היהודים שנספו או חלקם שעדיין נמצאים איתנו בארצנו שכולה יהודים.
בארץ ישראל הרוב יהודים וזוהי ארץ אשר נועדה ליהודים ולכן אנו מרגישים צורך שיהיה לנו מועד משלנו. בנוסף על כך בשואה לא היו רק יהודים אז המועד הבינלאומי מתייחס לכולם והמועד שלנו מתייחס ליהודים.
למרות הכל אני עדיין חושב שיש לציין שני מועדים על פי נימוקיי.
תגובה לטקסט של אלעד מליס מאת מאי צבחון ועמר יפה:
מחקאנו מסכימות עם דעתך שצריך לציין שני מועדים, אהבנו את טענותיך היפות המתקשרות לדברים שאנו אמרנו. כל הכבוד! (:
גיא ש. וניצן ד.
השבמחקנזכור, נזכור ולא נשכח.
כיום קיימים שני ימי שואה. האחד רק של מדינת ישראל, והשני הוא יום השואה הבינלאומי. יש הסבורים שצריך לאחד ימים אלו ליום זיכרון אחד.
הננו חושבים כי אסור בתכלית האיסור לקיים יום זיכרון אחד בארץ כמו בשאר אומות העולם, הואיל וישראל היא המדינה היהודית היחידה בעולם ולא ייתכן שנציין את יום הזיכרון לשואה יחד עם שאר מדינות העולם פעם אחת בלבד. צריכים להיות יום זיכרון בינלאומי ויום זיכרון שיתקיים רק בארץ.
לסיום, מסקנתנו היא שהשואה הינה אירוע מכונן, חשוב וייחודי לעם היהודי ועל כן יש להתייחס לכך בכבוד.
תגובה לגיא וניצן ד. :
מחקאנו חולקות על דעתכם ומאמינות כי יש לאחד את התאריכים מכיוון שזהו לא יום זיכרון לשואה שמיועד אך ורק ליהודים. בשואה נרצחו גם אנשים שלא היו יהודים. וזו אחת הסיבות שעל כל העולם להיזכר ביום אחד בכל המאורעות הקשים הללו..
ניצן ד. וגיא ש.
השבמחקתגובה לרועי.
אנו מסכימים איתך בנוגע לכך שאסור לאחד את ימי הזיכרון לשואה ואהבנו את ההמלצה שלך בנוגע להעלאת המודעות לשואה בקרב העולם כולו.
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
השבמחקלאופיר ועידן שלום,
מחקאתם טענתם כי החיים בארץ ממשיכים כהרגלם ביום השואה הבינלאומי, אך אנו מתנגדים לכך וגורסים כי אם יהיה רק יום אחד כזה לכל העולם המודעות לשואה במדינת ישראל עוד יותר תקטן.
כמו כן אנו מתנגדים למשפט:"ודאי לניצולי השואה קשה במצב זה כי יש שני מועדים אינטנסיביים להיזכר בזוועות שרודפות אותם גם ככה יומם וליל" מכיוון שאנו חושבים שניצולי השואה רוצים יותר מיום אחד שכולם יזכרו במה שעברו בשואה ולא ישכחו.
יואב נחמני ועמית אליהו
עדיף יום זיכרון אחד ביד משניים על העץ.
השבמחקמאת - גל שוחט ואילון בסירטמן.
יום שואה יש רק אחד - מסתבר שלא. למדינת ישראל יש את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, וקיים גם יום הזיכרון הבין לאומי לשואה שתאריכו נבחר על ידי האומות המאוחדות כדי לציין את המאורעות שהתרחשו באותה תקופה לעם היהודי. תמיד הייתה שאלה באוויר - האם כדאי לאחד בין שני הימים?
לעניות דעתנו, יש לאחד את שני ימי הזיכרון לשואה ולגבורה, גם הבין לאומי וגם המדיני בגלל מספר סיבות:
במידה ושני הימים יתאחדו ליום משותף אחד, משמעותו של היום תהיה גדולה הרבה יותר לנושא, וכך גם ההשפעה על אנשי העולם, מה שיכול למנוע את תופעת הכחשת השואה בקרב שונאי יהודים, כמו כן, האיחוד ימנע בלבול מיותר בין הימים. אנו גורסים כי האיחוד גם יגרום לשיתוף פעולה ותמיכה של מדינות אחרות עם מדינת ישראל, וזה יקדם אותנו בעולם מבחינה חברתית.
לאור הסיבות שפורטו לעיל, אנו מסיקים כי איחוד שני ימי הזיכרון לשואה ולגבורה יכול לתרום באופן משמעותי לעם היהודי, ולכן כדי לעשותו.
תגובה לגל שוחט ואילון בסירטמן:
מחקאנו תומכות בדעתכם ומאמינות כי נימוקכם משכנעים ביותר!
תגובה לטקסט של אופיר ועידן.
השבמחקמאת אילון וגל .
אני מסכימים עם תגובתכם לטענה שיש לאחד את שני ימי הזיכרון בטענה שהעולם לא ער להתרחשות בתאריך. ועוד על כך שדבר זה אינו מכבד את הנספים והניצולים
תגובה לטקסט של גל ואילון.
השבמחקמאת עידן לופטיג ואופיר
אנו מסכימים אתכם שאיחוד שני ימי הזיכרון יכול לתרום באופן משמעותי לעם היהודי. הבאתם לכך נימוקים משכנעים ובכך ביססתם את טענתכם.
אחד פלוס אחד!
השבמחקכיום ישנם שני ימי זיכרון, האחד שנקבע ע"פ העם היהודי והאחד שנקבע ע"י האומות המאוחדות. האם יש לאחד את התאריכים? ובכן,כן .
איחוד התאריכים ימנע סיבוך ובלבול מיותר לגמרי. בנוסף על כך, כאשר זהו יום אחד שבו כל העולם עוצר לרגע ונזכר במה שהיה זה נותן ליום חשיבות הרבה יותר גדולה ועוצמה אדירה.
ישנם הטוענים שמכיוון שאנו יהודים שחיים בארץ היהודים, צריך שיהיה לנו מועד משל עצמינו. אני מתנגדות לטענה זו מכיוון שאין אנו שונים משאר העולם אלא רק בתדנו! הרי אחת המטרות של יום השואה היא להזכיר שאני ככל העמים, וכמו שזה קרה לנו זה יכול לקרות לכל עם אחר אם לא ניזהר. לכן, אין לקיים 2 מועדים נפרדים.
לסיום, ברצוננו לציין כי ילדים וצעירים רבים אינם מכבדים את יום השואה ופוצים בטלויזיה ושומעים מוזיקה ביום זה.
מה אתן חושבות שכדאי לעשות כדי להתמודד עם הבעיה שהעליתן בסוף הפסקה? מה הסיבות לתופעה? וכיצד כדאי לטפל בה? האם איחוד התאריכים שאתן מציעות יש בו כדי לטפל בבעיה זו?
מחקתגובה מאת איתם
מחקלרוני יוסטר ואדר אושרי
אני מסכים עם טענתכן אך הנימוקים שבחרתן לתת לפי דעתי אינם מלאים וניתן לדוגמא הנימוק שרשמתן, שאנו ככל העמים, לפי דעתי הייתן צריכות להוסיף שגם כל העמים כמונו, ולא רק אנחנו איבדנו כל כך הרבה אבדות בשואה, אך חוץ מהנושא שהעליתי עכשיו הטקסט שלכן טוב ומשכנע.
אחד ועוד אחד- לציון חלק בלתי נפרד
השבמחקהשואה, כפי שידוע לכולנו, היא חלק בלתי נפרד מהמורשת היהודית כיוון שבמלחמה זו נהרגו 6 מיליון יהודים, אבדה כבדה מאוד לעם היהודי. חדשות לבקרים אנו שומעים על אנשים המתלבטים האם יש לקיים שני ימי זיכרון בארץ לציון השואה, או שמא לאחד את שני המועדים למועד אוניברסלי בינלאומי יחד עם כל אומות העולם. לעניות דעתנו, יש לערוך שני ימי זיכרון בארץ לזכר השואה ולכך מספר סיבות.
בטקסט זה נטען מדוע מומלץ לערוך שני ימי זיכרון בארצנו לזכר השואה.
השואה, לדעת יהודים ורבים בעולם, הייתה הרג עם הגדול בהיסטוריה- 6 מיליון אנשים תמימים, מטף עד קשישים, אשר נרצחו באכזריות על ידי הנאצים במחנות ההשמדה והריכוז. הסבל וההשפלה שעברו בני עמינו היו בלתי מתוארים, ולכן אנו חייבים לעצמנו יום זיכרון ייחודי שאינו חל יחד עם שאר אומות העולם על מנת להדגיש את האחדות בעם לאחר מעשה מזעזע שכזה אשר פגע קשות בעם היהודי.
יתרה מכך, במלחמת העולם השנייה נהרגו לא רק יהודים- אלא גם קבוצות אוכלוסייה אחרות, ובמקרה שיום השואה יואחד ליום אוניברסלי, הזיכרון לא יהיה רק ליהודים עצמם, אלא גם לקורבנות האחרים שאינם משתייכים ליהדות, ועל ידי ציון יום זיכרון נוסף לעמנו תהיה את ההזדמנות לזכור את השואה הנוראה גם ביום בו יתאחדו היהודים וגם ביום בו יתאחדו כל הקבוצות אשר נפגעו ממעשיהם הנבזים של הנאצים, למשל- ביום זה יציינו את המלחמה גם צוענים, נכים ועוד.
לאור הנאמר לעיל, אנו מקוות כי הצעה זו תתקבל על מנת שנוכל לציין את המורשת ההיסטורית ביום אחד ומיוחד וביום מיוחד לציון הנפגעים ברחבי העולם.
כותבות- מאי צבחון ועמר יפה
תגובה למאי ועמר מאת ליאור .צ. ורום
מחקאנו מסיכמות עם טענתכם - שצריך לציין שני ימים לשואה.
הטיעונים שהבאתם הרשימו אותנו ונהנו לקרוא את הטקסט שלכם.
אהבנו שלקחתם בחשבון שבשואה לא נטבחו רק יהודים אלא גם קבוצות אוכלוסיה אחרות ולשם כך ראוי לציין את השואה בעולם כולו.
מאי ועומר, נהניתי לקרוא את הטקסט שלכם. העליתם נימוקים מעניינים והרחבתם אותם.
מחקזיכרון השואה בעדיפות ראשונה !
השבמחקכיום , קיימים שני ימי זיכרון לציון השואה- אחד בארץ ואחד בינלאומי. עלה רעיון בקרב הציבור הרחב לאחד את שני המועדים כדי ליצור מועד אוניברסאלי בינלאומי, יחד עם כל אומות העולם .
אנו מתנגדות לרעיון זה מכמה סיבות . ראשית, אנו חושבות שיום השואה הוא יום השייך רק לעם היהודי ולכן העם היהודי לא צריך לחלוק את הכאב שלו עם כל העולם כיוון שהעם היהודי הוא העם שפגע בצורה הקשה ביותר ביחס לשאר העמים.
נוסף על כך, בשואה נטבח לא רק העם היהודי. אם יאחדו את ימי הזיכרון, יום השואה ישמש לזכר כל העמים שנספו ולא ליהודים בפרט.
כל הנאמר לעיל, זיכרון השואה בא לפני הכול. זיכרון זה חשוב לעם היהודי מאשר לכל עם אחר בעולם.
גיל שרר ודניאל אבירם
תגובה לטקסט של גיל ודניאל:
מחקאנו סבורות כי הטקסט משכנע, הנימוקים משכנעים, נכונים וטובים, אנו תומכות בדעתכן וחושבות כי זיכרון השואה באמת נמצא בעדיפות ראשונה.
הטקסט ממש טוב.
עדי וניצן
תגובה לטקסט של אלעד .
השבמחקמאת דניאל וגיל .
אנו מסכימות עם טענתך שיש לציין שני מועדים ליום הזיכרון .
אהבנו את נימוקיך ואנו מסכימות איתם .
כיום יש שני מועדים ליום השואה, יש החושבים שצריך לחבר את שני המועדים ליום עם כל האומות.
השבמחקלפי דעתי לא צריך לחבר בין שני הימים מכיוון שיום השואה הוא יום זיכרון ליהודים על המעשים שעשו הנאצים ליהודים ולא צריך לחלק את זה עם מדינות אחרות , בנוסך על כך כיום מנסים להכחיש את השואה וצריך להתנגד לכך יש תצלומים המוכיחים שהשואה היית וצריך להראות לכל האנשים החושבים כך ולהראות למדינות אחרות שהשואה היית לדוגמא נשיא איראן שניסה לשכנע שלא היה כזה דבר שואה ולכן אנו העם היהודי צריך להראות תמונות של השואה בשביל להראות לכל העולם שדבריו של נשיא איראן לא נכונים ושכן היית שואה.
כל הנאמר לעיל , אנו חושבים שזיכרון השואה בא לפני הכול , ושהזיכרון חשוב לעם היהודי .
הפתרון הסופי להכחשת השואה
השבמחקמאת רום צביאל וליאור צברי
השואה שהתרחשה בין השנים 1939-1945 היא מאורע שבל ימחק מתולדות
היסטורית העם היהודי. 6 שנים (אם לא יותר) של סבל, בריחה, חשש אך גאווה לאומית בהם נטבחו היהודים וסבלו ממעמד המקביל לחיות. 6 שנים בהם נאלצו להסתתר מחשש להרג או עינויים, 6 שנים של המתנה לגואל, ושתיקה אחת רועשת. העצרת הכללית של האומות המאוחדות קבעה כי מלבד יום הזיכרון לשואה ולגבורה שחל בארצנו ( כ''ז בניסן), יצוין יום נוסף, יום השואה הבינלאומי ב27.1 . לעניות דעתי, שני ימי זיכרון לשואה הם מוצדקים בהחלט, משום שיום הזיכרון שקבעה כנסת ישראל הוא יום בו מתייחד עם ישראל בתוך גבולותיו למעשים ולגבורה שחלו בשואה ומביע הזדהות לנעשה בשואה. לעומת זאת, יום השואה יציין את העובדה כי העולם כולו מודע לנעשה שם, ואת העובדה שעם שלם כמעט נמחק. יתרה מזאת, יום השואה הבינלאומי יתרום למנוע הכחשת שואה בקרב העולם, בייחוד בין אויבינו. הכחשת השואה, היא תופעה שהפכה להיות שכיחה בקרב העולם, והיום הנוסף לזיכרון השואה יעזור למנוע המחקות מאורע היסטורי.
לפיכך, אנו ממליצים לערוך טקס בינלאומי ביום השואה הבינלאומי באולם העצרת הכללית של האו''ם ובו ישתתפו נציגים מכל מדינה ובכך לעולם נזכור ולא נשכח את השואה ואת מעשי הגבורה שנערכו בה.
ללאיאור ורום מאת עוז ויאן
מחקלדעתי אתם צודקים במה שאתם אומרים, השואה הייתה באמת טבח לעם היהודי וציונו בשני ימי זיכרון נכונה בהחלט
לליאור ורום לדעתי אתם צודקים העם היהודי והעולם חייבים לזכור את השואה תמיד
מחקלליאור ורום מנדב ט
מחקאני מסכים איתכם השואה הייתה דבר נוראי וחולני שלא ישכח.
הטקסט בנוי היטב יש שימוש בפסיקים ונקודות יש המון פרטים חיונים והוא נורא משכנע
ליאור ורום, מאוד נהניתי לקרוא את הטקסט שלכם. השתמשתם בהרבה ביטוי רגש, מה שתורם לשכנוע הקורא, כמו כן העליתם נימוקים מהותיים.
מחקזיכרון השואה
השבמחקלדעתי, יום הזיכרון לשואה כן צריך להיות מחולק ליומיים ברחבי העולם, יום אחד לעם הישראלי ויום אחד לכל שאר העולם ולכך כמה סיבות:
מכיוון שהשואה היא ארוע נוראי שקרה לעם היהודי וצריך להיות מועד מיוחד שבוא יהיו העם הישראלי באבל על כל הדברים הנוראיים שעשו לנו הנאצים בגרמניה ובשאר מדינות אירופה.
בנוסף יום הזיכרון הוא לא חשוב לשאר העולם כמו שהוא חשוב לנו, ליום הזיכרון לשואה יש השפעה מאוד גדולה על העם היהודי זהו יום שבוא כל אדם ואדם חושב על הדברים שהעם הגרמני ובראשם היטלר עשו לנו. יתרה מזאת ביום הזיכרון אנו מנציחים את שמם של ששת מליון היהודים שנרצחו על ידי הנאצים בדם קר
אני רוצה להסיים בכך שאני אומר שיום הזיכרון לשואה הוא יום שונה לנו מאשר לכל שאר העמים ובגלל זה צריך לחלק אותו לשני ימים, יום אחד לעם הישראלי יהודי ויום אחד לכל שאר העולם.
זה לא קרה רק לנו!
השבמחקכיום ישנם שני ימי שואה, אחד בארץ ואחד לאומי.
קיימים אנשים הטוענים שצריך להשאיר את זה ככה ולא לחבר בין ימי השואה, אני אומר לא!
אני אומר שצריך לחבר בין שני התאריכים בשל הסיבה שהשואה זה לא מעשה אבל שהמפלגה הנאצית עשתה רק ליהודים, אלא השואה היא רק חלק מן המלחמה הגדולה והקשה שהייתה נגד הנאצים, לא רק יהודים נספו, גם כל החיילים שיצאו להילחם מצד הצבאות של המדינות שנאבקו בהיטלר ומפלגתו. גם התושבים, כל אלו שהיו אמיצים והתנגדו לנאצים נהרגו ונרצחו במלחמה.
ולסיכום ניתן לומר שאני בעד לחבר את התאריכים כדי שכולנו נזכור איזה אבל גדול עשתה המפלגה הנאצית, לא רק ליהודים, אלא לכל העולם שהתנגד לשלטונו האכזר של היטלר.
איתם שושני
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
השבמחקיום השואה-זיכרון לדורות
השבמחקכיום ישנם שני מועדים להנצחת השואה. הראשון שבהם הוא יום ההנצחה הבינלאומי של כל אומות העולם, והשני הינו של מדינתנו שמצוין מדי שנה בכ"ז בניסן. ישנם הטוענים כי יש לאחד את שני המועדים למועד אוניברסלי בינלאומי של ישראל עם כל אומות העולם. איננו מסכימות עם טענתם מאחר ולא ניתן להשוות את החשיבות העצומה שהעם היהודי מייחס לשואה לזו של שאר האומות. מי שאינו יהודי אינו יכול להבין את הקשר המהותי לשואה הקשה שעבר עמינו, המושרש מילדות בכל יהודי ויהודי. כמו כן, השואה היא אירוע ייחודי שרק אנחנו עברנו ורק אנחנו התמודדנו עם אבדה כה רבה ומצערת שיכלה להביא למחיקתנו. לכן עמים אחרים לא יוכלו להתחבר ליום זה כפי שאנחנו יכולים, ולחוש את אותה ההרגשה. זאת ועוד, יום שואה שהוא ייחודי רק לנו מחזק את החיבור שמתקיים בנינו לבין השואה. החיבור הינו כה עוצמתי ומטלטל רגשות, חיבור השורר אך ורק בקרב העם היהודי שלא ניתן לחלוק אותו עם שאר מדינות העולם.
מכל הנאמר לעיל אין מנוס מלקבוע שיש לשמור על שני מועדים נפרדים למען הנצחת יום השואה והגבורה.
עדן שוקר וליאור מלאכי
אנו מסכימות עם טענתכן שיש לשמור על שני מועדים שונים, אך איננו מסכימות עם הטענה ש"מי שאינו יהודי אינו יכול להבין את הקשר המהותי לשואה הקשה שעבר עמינו, המושרש מילדות בכל יהודי ויהודי. כמו כן, השואה היא אירוע ייחודי שרק אנחנו עברנו ורק אנחנו התמודדנו עם אבדה כה רבה". לא רק העם היהודי הושמד בשואה, גם הצוענים הושמדו במחנות. בגרמניה עצמה הושמדו הנכים, המפגרים, המתנגדים לשלטון וכל אלו שלא התאימו "לגזע הארי". השואה הגדולה הייתה של היהודים אך היא פקדה את כל אירופה.
מחקלזכור ולא לשכוח
השבמחקלאחרונה דובר על כך שכדאי לאחד בין יום הזיכרון לשואה הבינלאומי ולבין יום השואה העברי
לדעתי צריך להשאיר את יום הזיכרון הבינלאומי בנפרד ואת העברי בנפרד מכיוון שליום הזיכרון לשואה יש ערך מיוחד לעם היהודי ולכן צריך לציין אותו בנפרד מאשר המדינות , אבל עדיין צריך לקיים טקסים ואזכרות ביום הזיכרון הבינלאומי. חשוב לקיים 2 ימי זיכרון מכיון שאנשים יזכרו תמיד את מה שקרה וגם כדי להילחם בתופעת הכחשת השואה שמתגברת בשנים האחרונות לצערנו.
ולכן חשוב לציין 2 ימי זיכרון כדי שמה שקרה לעם שלנו לא יחזור שנית וגם שנזכור אותו תמיד.
מועד כפול,חשיבות כפולה?
השבמחקבזמן האחרון רבים רוצים לאחד את יום השואה הישראלי עם יום השואה הבין לאומי ובכך ליצור יום זיכרון אוניברסלי, לדעתי החלטה זו שגויה משום שצריך להבדיל ביננו לבינהם בגלל שהם לא עברו את השואה אז הם לא יכולים לדעת איך להיות העם שכולם ניטפלים וחפצים בהשמדתו כל הזמן אז הם יכולים רק לנסות להזדהות איתנו אבל גם זה לא יעזור כבר משום שהשואה הייתה כבר ובמקום לעזור לנו יש כאלו שמחישים אותה ומנסים להעלימה ואם יהיו 2 ימים זה אומר שגם אם יבטלו את היום הבינלאומי הזיכרון שלנו לא יחדל מלהתקיים
נדב טלבי
יום השואה הבינלאומי
השבמחקבשנת 2005, קבעו האומות המאוחדות את יום השואה הבינלאומי לאחר הצעת חוק ישראלית. יום השואה הבינלאומי מצוין ב- 27 בינואר. תאריך זה נבחר, מכיוון שהוא היום בו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ בידי הצבא האדום בשנת 1945. בישראל מצוין יום נוסף להזכרת השואה, בתאריך כ"ז בניסן. תאריך זה נקבע לזכר מרד גטו ורשה. אמנם המרד החל בי"ד בניסן, אך היות וזהו ערב חג הפסח נבחר תאריך אחר, קרוב.
בטקסט זה נטען כי מוצדק לקיים שני ימי זיכרון לציון השואה בארץ:
יום השואה הבינלאומי מצוין ברחבי העולם. הוא משריש לדורות גינוי לתופעה של שנאה ואלימות על רקע דת, גזע, מין ומוצא אתני. בנוסף לכך, הבינלאומיות דוחה את הניסיון להכחשת השואה ובכך מנסה למנוע מהתופעה לחזור שנית. יום זה נועד שבכל רחבי העולם יזכרו וינצרו את אשר קרה ולא רק ליהודים.
התאריך שנקבע לציון יום השואה בישראל, היום בו החל מרד גטו וורשה, שם את הדגש על המשמעות הרחבה שיש ליום זה: יום לציון החורבן של העם היהודי אך גם הדגשת גבורתו של היהודי הלוחם הנאבק כנגד כל הסיכויים.
חשוב שנציין בארץ את שני המועדים היות ויום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא יום התייחדות עם יקירנו שנספו ומתרכז באסון שפקד אותנו היהודים. ואילו יום השואה הבינלאומי מתרכז באסון שפקד את אירופה ואת שאר המדינות שהשתתפו במלחמה (ארה"ב ויפן), ויש לו משמעות רחבה יותר המדגישה האחריות שיש למדינות העולם במניעת שואה נוספת.
השואה נתפסה כאסון של העם היהודי, וחקיקת יום זיכרון בינלאומי לשואה הוא הישג חשוב ביותר של מדינת ישראל וחשוב לעולם בכלל. ולכן אין להתעלם ממנו ויש לציין יום זה בארץ בנפרד, דבר המכבד את החקיקה שהתקבלה ומדגיש את חשיבותה. אין זה מבטל את יום השואה והגבורה שמצוין מזה שנים רבות בארץ.
האמנם אנו מתנגדות לדעותיכן, אך אנו סבורות שאכן הבאתן נימוקים משכנעים למדי.
מחקאין אנו מבינות מדוע יש לקיים 2 מועדים אשר באחד נזכרים בזוועות שכל העולם עבר ובשני את מה שהעם היהודי עבר במקום יום אחד מרכזי ומשמעותי לכל העולם.
תהל ושירי, נהניתי לקרוא את הטקסט שלכן. ניכר כי עשיתן תחקיר, דהיינו קראתן עוד חומרים בנושא, לפני שכתבתן את הטקסט. הטקסט מנוסח היטב, מנומק היטב ומשכנע. כל הכבוד!
מחקנזכור ולא נשכח
השבמחקכיום אנו מציינים שני ימי זיכרון לשואה ולגבורה.
אחד, שהוא יום ציון בינלאומי, שרוב המדינות בעולם מציינות, והשני – יום ציון לאומי, לעם ישראל, שרק אנחנו מציינים. יש הסבורים שיש לאחד בין המועדים, ולציין מועד יחיד ואוניברסלי. אנחנו מתנגדות לטענה זו. לעניות דעתנו, יש לציין שני מועדים, כפי שמקיימים כיום, ולכך מס' סיבות:
ראשית, יום הזיכרון לשואה ולגבורה הנו חשוב מאוד והוא 'נושא רגיש' לעם היהודי, למורשתנו ותרבותנו וכאשר אנחנו מציינים אותו ,איננו צריכים לחלוק בעצב ובאבל שלנו . אנו צריכים לציין אותו לבד, הואיל וישראל היא המדינה היהודית היחידה בעולם ולא ייתכן שנציין את יום הזיכרון לשואה יחד עם שאר מדינות העולם. דהיינו, אם נציין אותו במקביל עם שאר אומות העולם, זה יפחית מערכו. כשאנחנו מציינים אותו כיום לאומי הוא הופך להיות בעל ערך מיוחד - משהו מאוד סמלי וייחודי לנו לעם היהודי. חשוב ביותר שיהיה גם יום ציון אוניברסלי , משום שבעולם, תופעת הכחשת השואה הולכת וגוברת ויש יותר ויותר מכחישי שואה רבים מנשוא . ראוי וצריך וחובה שגם הם יציינו ויזכרו את ששת המיליון שנספו.
מכל הנאמר לעיל אנו מסיקות כי צריך להשאיר את ימי הזיכרון כפי שהם, וממליצות להעלות את המודעות בעולם ובארץ בפרט ,לזוועות שהתחוללו בשואה ולציין את זכרם וגבורתם של הנספים.
מאת עדי רביבו וניצן בינור.
אנו סבורות כי בידכן טעות מרה..אל עלינו להסתגר ולשמור את העצב והאבל שלנו לעצמינו!יש להפיץ אותו ולהשתמש בו כאות אזהרה לפעמים הבאות על מנת למנוע אירוע כזה שיתרחש שנית!
מחקנזכור ביחד
השבמחקכיום ישנם שני ימי זיכרון, האחד שנקבע ע"פ העם היהודי והאחד שנקבע ע"י האומות המאוחדות. האם יש לאחד את התאריכים? ובכן,כן .
איחוד התאריכים ימנע סיבוך ובלבול מיותר לגמרי של אנשים לגבי התאריך האמיתי של יום השואה. בנוסף על כך, כאשר זהו יום אחד שבו כל העולם עוצר לרגע ונזכר במה שהיה זה נותן ליום חשיבות הרבה יותר גדולה , עוצמה אדירה, ואת הכבוד שבאמת מגיע לנספים בשואה, לניצולים, לאלו שעזרו ליהודים להימלט ועוד רבים אחרים שניתן לראות בסרטון הניתן לנו לצפייה ובעוד רבים אחרים!
ישנם הטוענים שמכיוון שאנו יהודים שחיים בארץ היהודים, צריך שיהיה לנו מועד משל עצמינו. אני מתנגדות לטענה זו מכיוון שאין אנו שונים משאר העולם אלא רק בתדנו! הרי אחת המטרות של יום השואה היא להזכיר שאני ככל העמים ושהם כמונו, וכמו שזה קרה לנו זה יכול לקרות לכל עם אחר אם לא ניזהר.
לסיום, ברצוננו לסיים בהבעת תקווה כי הזוועות שהיהודים עברו בשואה לא יחזרו על עצמם אף פעם, ולא אצל אף עם.
יום הזיכרון או ימי הזיכרון?
השבמחקמאת אופיר שכטר ועידן לופטיג
יום הזיכרון הבינלאומי לשואה הוא יום זיכרון בינלאומי הנבחר בידי האו"ם. לעומת זאת, בישראל קיים תאריך מיוחד לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה.
לעניות דעתנו יש לאחד את שני המועדים למועד אוניברסאלי בינלאומי יחד עם כל אומות העולם. אנחנו חושבים כך מכיוון שכיום נוצר מצב שביום שבו אנחנו מציינים את יום השואה העולם לא ער להתרחשות. ואילו ביום השואה הבינלאומי בארץ ישראל החיים ממשיכים כהרגלם! הננו גורסים כי מצב זה לא מכבד את הנספים והניצולים. נוסף לכך, ודאי לניצולי השואה קשה במצב זה כי יש שני מועדים אינטנסיביים להיזכר בזוועות שרודפות אותם גם ככה יומם וליל.
לכן אנחנו טוענים כי מיזוג המועדים יטיב עם כולם.
זוכרים פעמים
השבמחקיום הזיכרון הבינלאומי לשואה נקבע על ידי העצרת הכללית של האו"ם ב-1 בנובמבר 2005. שזה היום שבו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו על ידי בעלות הברית.
יש הטוענים שלא צריך 2 ימים כדי להנציח את יום השואה אך אני מתנגד לטענה זו מכיוון שציון יום השואה ברחבי העולם מטרתו היא לא רק להזכיר אלא גם להתריע, זאת ועוד איני מסכים איתם כי מדינת ישראל היא המדינה היחידה של העם היהודי ולכן חייבים לזכור ולהנציח את האסון. כמו כן בשואה נרצחו גם בני עמים אחרים ואנחנו צריכים שתי ימים אחד בשבלינו ואחד בשביל כולם. יתרה מזאת כיום יש עליה בתופעת הכחשת השואה על ידי אנשים במדינות אחרות כמו באירן ומדינות ערב האחרות שמנסות להשמיד את העם היהודי ולסלק אתונו מהארץ לכן חייבים להילחם בתופעה זו כדי למנוע מאנשים שמכחישים את השואה לגרום לעוד אחת.
לסיום אני ממליץ להנציח את יום השואה גם בשאר השנה ולא רק בימי הזיכרון הרישמיים כדי שאירוע כזה לא יחזור על עצמו יותר לעולם.
פעמיים כי טוב
השבמחקכיום קיימים שני ימי שואה;יום השואה הלאומי ויום השואה הבינלאומי, ישנם הטוענים שיש לאחד את שני הימים ליום זיכרון אחד בינלאומי. אנו מתנגדים לטענה זו.
יום השואה הוא יום ייחודי לעם היהודי ואסור לנו לחלוק את האבל שלנו עם עוד עמים כי אנחנו צריכים יום אחד משלנו בלבד כדי לעכל את הזוועות שהתחוללו ליהודים באירופה, לעומת זאת, אם יהיה רק יום שואה אחד לכל העולם נחלוק את האבל עם כל העולם והוא לא יהיה ייחודי לנו.כמו כן את שואת היהודים שהתחוללה בין השנים 1939-1945 אסור לשכוח ולסלוח וצריך יותר פעמים להזכיר אותה, ולכן, יש לקיים שני ימי זיכרון( אם לא שלושה ) , יום אחד להזכיר לעצמנו, ויום אחד להזכיר לעולם כדי שלא תהיה שואה נוספת .
השואה היא אירוע שמצריך הרבה תשומת לב, ולכן אנו מציעים לקיים עוד שיעורים בבית הספר שילמדו על השואה.
יואב נחמני ועמית אליהו